"Ajalugu ekraanil" eesmärk on suunata õpilased mõtisklema selle üle, mis rolli mängib kunst meie ajalooteadvuses akadeemilise ajaloo kõrval.
Käesoleva õppematerjali on loonud Tartu Ülikooli transmeedia uurimisrühm, mis tegutseb kultuurisemiootika rahvusprofessuuri juures ning sai alguse teadusprojektist „Kultuur kui haridus: transmeedialisus ja digitaalsus kultuurilises autokommunikatsioonis“. Meie eesmärk on arendada metoodikat, mis ühendab transmeedialisi uuringuid ja kultuurisemiootikat üldhariduskoolidele mõeldud õppematerjalide väljatöötamisel. Varasemalt oleme kokku pannud õppematerjali "Kirjandus ekraanil", mille keskmes oli Andrus Kivirähki romaani "Rehepapp" ekraniseering "November" ning mis keskendus kirjanduse ja filmi vahelisele suhtele kultuuris.
Oma töös lähtume kultuurisemiootika raamistikust, sest see pakub kultuuri kui erakordselt mitmekesise ja keerulise nähtuse käsitlemiseks süsteemse aluse, mis pisut lihtsustatud kujul on mõistetav ka ilma erialase ettevalmistuseta. Oleme pidanud oluliseks erinevate kultuurikeelte ja väljendusvahendite lõimimist nii õppeteemade näitlikustamisel kui ülesannete ja harjutuste juures. See võiks suunata märkama, et ka mineviku ja teiste oluliste teemade vahendamine kultuuris tähendab alati erinevate keelte ning ka erinevate vaatepunktide dialoogi. Samuti leiame, et mängulised ja loomingulised ülesanded toetavad veelgi õpilastele omast mõistmissoovi.
"Ajalugu ekraanil" eesmärk on suunata õpilased mõtisklema selle üle, millist rolli mängib kunst meie ajalooteadvuses akadeemilise ajaloo kõrval ning kuidas erinevad mälutekstid omavahel kultuuris seotud on. Meie soov on, et õpilasest kujuneks teadlik ajalookultuuris osaleja. Leiame, et koolihariduses võiks lisaks akadeemilisele ajaloole pöörata tähelepanu ka teistele kultuuris eksisteerivatele mäluvormidele. Seda tuleks aga teha nende vormide eripärasid ja funktsioone teadvustades ning ilma akadeemilise ajaloo kontekstist pärit kriteeriumitel põhinevate hinnanguteta.
- Aitäh, Leelo Tungal ja Moonika Siimets, et väikese Leelo loo meieni tõite!
- Aitäh, Riina Sildos, Kadri Pahla ja Kätlin Kaganovitš (OÜ Amrion), et võimaldasite „Seltsimees lapse“ filmile õppematerjali kuju anda.
- Aitäh, Õpiveski meeskond: Anzori Barkalaja, Ita Ilves, Maarja Puistaja - mõttevahetuse, hea nõu ja toetuse eest!
- Aitäh, Mare Oja, Piret Tänav ja Madli-Maria Naulainen, et meile soovitusi andsite, kuidas õppematerjali paremini koolitundidesse sobitada!
- Aitäh, Anni Tamm ja Triin Peitel, et selgitasite, kuidas loodud materjali abil õpilaste pädevusi arendada!
- Aitäh kõigile, kes aitasid kaasa õppevideote valmimisele: Sasha Heifets (Taiga Film OÜ), Tartu Ülikooli muuseum, Elektriteater, Harro Rannamets (Telliskivi Loomelinnak), Industrial Productions OÜ).
- Aitäh, Tallinna Kesklinna Vene Gümnaasium, Tallinna Juudi Kool ja Tallinna 32. Keskkool, et andsite meile võimaluse oma mõtteid valikkursuse näol katsetada. Aitäh nende koolide ajalooõpetajatele Dmitri Rõbakovile ja Allar Tuile selle eest, et nad oma õpilased meie hoolde usaldasid ja kõige suurem tänu muidugi õpilastele endile, kes olid meile väärt mõttekaaslasteks.
- Aitäh neile, kes meie projektile selle erinevates tööjärkudes toeks olid ja aitasid kaasa selle teostumisele: Eesti Semiootika Selts, TÜ semiootika osakond, Integratsiooni Sihtasutus, Kultuurkapital ja Euroopa Sotsiaalfond.
E-õppematerjali loojaks on Tartu Ülikooli transmeedia uurimisrühm koosseisus: Alexandr Fadejev, Alexandra Milyakina, Maarja Ojamaa, Tatjana Pilipoveca, Merit Rickberg ja Peeter Torop.
Illustratsioonid: Alexandra Milyakina ja Opsti OÜ
Disain ja tehniline teostus: Redwall OÜ